28 July 2011

Nasi dagang perantau...

Baru balik cabut gigi terus buat nasi dagang... taknak buat beras dah berendam. Nak rasa masakan pun tak boleh, apa lagi nak makan nasi dagang ni. Terpaksa la masak bubur pulak untuk diri sendiri.

Disebabkan takde beras nasi dagang di sini, terpaksa la guna beras biase yang dicampurkan dengan beras pulut, just buat sikit je... 2 cawan beras biase di campurkan dengan 1/2 cawan beras pulut... basuh dulu beras dan rendam 3 jam. Lepas tu beras ni dikukus hingga naik wap. Untuk kali ke dua kite kena gaulkan beras tadi dengan santan pekat yang telah dimasak dengan hirisan halia, halba, hirisan bawang merah dan bawang putih. Jangan lupa garam dan gula secukup rasa. Then kukus sekalai lagi hingga naik wap/masak.

Gulai pulak Zie guna ikan mackerel je, sini tak sure ada atau tidak ikan tongkol, kalau orang Kelantan panggil ikan ayer. Kalau buat gulai ikan tongkol mesti lagi sedap. Gulai ikan ni banyak resepi yang kite boleh ikut... Zie suka guna resepi orang Kelantan. Kalau ada rempah nasi dagang lagi senang keje.

Selain gulai, nasi dagang sedap dimakan dengan acar mentah... Zie buat acar dengan menggunakan timun dan karot je, tambah bawang merah/besar dan masukkan cuka, garam dan gula secukupnya... kalau ada lada merah boleh la letak, kat sini lada mahal so jarang guna.

Dah siap... boleh la makan.

No comments:

Post a Comment