12 December 2011

Bestnya kalau dapat makan semua ni!

Entry kali ni nak cite pasal makanan feveret Zie. Ini antaranya aje... ada banyak lagi. Rindunya nak makan semua makanan dalam entry ni, termasuklah laksa dan laksam... Kat sini boleh je Zie nak masak sendiri. Pernah je buat beberapa kali... tapi yang tak best ikannya tak sama dengan tempat kite. Lain macam aje rasanya... bagi orang jenis tak memilih makan ikan mungkin takpa, tapi bagi Zie kalau makan rasa lain macam je, mula lah rasa tak boleh makan.

Ni kuih putu halba... kalau di Kelantan musim bah atau banjir je boleh jumpa kuih ni. Kuih ni dibuat daripada ubi kayu yang diparut dan diletakkan halba, dalamnya diletak nisan (gula melaka). Dimakan dengan kelapa parut... fuhhhh... memang sedap makan masa masih panas2. Kalau ada ubi kayu boleh je Zie buat kuih ni tapi tak pernah pulak nampak ada dijual ubi kayu kat sini... maybe ada Zie je yang tak pernah tengok. Kemungkinan besar ada dijual di Gepps X (Sunday market).

Ini pulak kuih apam bakar... rasanya di Kelantan aje ada kuih ni, memang sedap... ma selalu jugak buat kuih ni masa zaman Zie sekolah2 dulu. Tapi sekarang kalau nak makan beli aje...

Kuih putu piring ni jugak kuih feveret Aqil. Aqil panggil kuih kain, sebabnya kuih ni dimasak dalam kain. Bezanya dengan kuih putu halba tadi ianya dibuat dengan tepung beras... inti dan cara buatnya sama aje, dan dimakan dengan kelapa parut jugak. Aqill dah banyak kali suruh Zie buat tapi Zie cakap kite tunggu je lah balik Malaysia nanti... makan aje lah kuih2 yang mama senang buat.

Haahhhh... yang ni Zie paling suka, kalau balik kampung tak sah tak makan pucuk ketereh/gajus dan kacang botol ni dengan tempoyak. Memang menyelerakan kalau makan nasi... susah nak berhenti (telan air liur dibuatnya... tiba2 rasa lapar nasi). Setiap kali ke pasar tani Zie akan beli ulam2 ni, kadang2 tu terus beli banyak2 simpan dalam peti. Takde lauk lain pun takpa... Rasa tak sabar pulak nak balik Malaysia.

Makan pulak dengan petai fuhhhhhh... sungguh menyelerakan. Budu Zie tak makan sangat... tempoyak memang tak boleh takde. Kalau takde macam tak lengkap aje hidangan.

Ikan kerisi goreng adalah salah satu ikan feveret Zie... Zie ni tak suka makan ikan terutamanya ikan2 besar. Tapi kalau dapat makan ikan kerisi ni 5 ekor pun boleh makan macam tu aje... Tak payah masak pelik2, just letak garam kunyit lepas tu goreng garing2... memang sodappp... Makan pulak dengan ulam, tempoyak dan sayur air memang menyelerakan, hari2 makan macam ni pun takpa.
Banyak2 sea food Zie suka sangat makan ketam... terutamanya kalau masak lemak cili api. Kalau ketam bagi besar mana pun Zie akan makan tapi kalau bagi udang Zie tak akan makan, kalau makan pun yang kecik2 sebesar duit 5 sen dan kena buang kulitnya dulu. Orang kata isi ketam dan udang macam sama aje tapi bagi Zie ketam lagi best. Semenjak dok sini baru sekali kami beli ketam... rasanya lain walaupun yang fresh. Apa2 pun ketam Malaysia jugak yang sedap. Kalau ma Zie masak gulai ketam memang sedap... huhuuu... rindu nak makan masakan ma.

Keropok lekor jugak salah satu makanan yang diidamkan masa kat sini... pernah makan sekali je masa kat sini, ada member bagi, itu pun makan sikit je sebab bagi Aqil dan Amalia aje yang makan. Zie dan hubby dapat jamah sikit pun takpa... asalkan anak2 dapat makan. Kalau keropok keping tak susah kat sini sebab ada aje member2 yang selalu balik dan beri pada kami dan ada member yang menjualnya kat sini. Pernah cakap pada hubby nak try buat keropok lekor, masalahnya tak tahu ikan apa yang sesuai dan sedap... ini sama kes dengan kuah laksa/laksam tadi lah... kalau tak sedap nanti tak boleh nak telan pulak.

Pulut ikan masin... kalau di Kelantan kami selalu makan pulut ini untuk breakfast selain daripada nasi berlauk, nasi kerabu, nasi dagang dan macam2 lagi. Memang sedap makan dengan kelapa parut, kena pulak dengan kopi 'o' panas. Senang sangat nak buat pulut ikan masin ni cumanya kat sini takde kelapa parut fresh dan yang muda... takan nak makan dengan kelapa kering, mesti tak sedap. Kelapa biji ada je dijual tapi kalau beli nanti nak parut dengan apa pulak... nak tak nak bertahan aje lah makan di Malaysia nanti.

Saje je nak cite pasal makanan2 ni semua... sebabnya Zie rasa rindu dengan makanan2 ni semua. Bosan asyik dok makan ayam dan daging je tiap2 hari. At least dapat tengok gambar pun ok la... Banyak lagi makanan yang Zie suka dan susah nak dapat kat sini... ini di antaranya yang sempat Zie makan masa balik Malaysia kejap last year.

No comments:

Post a Comment