19 October 2010

Make bread with make maker

Biasenya bread maker (BM) ni aku guna untuk buat doh donut dan karipap. je Tak pernah pulak cuba buat roti... Orang kata senang buat roti dengan break maker ni. Tapi aku tak pernah cuba lagi untuk membuat roti sepenuhnya dengan mengguna BM... just untuk bancuh doh je... sebabnya BM yang aku beli di GS ni takde manualnya. Takpa la lain kali la cuba... kena bertanyakan pada yang berpengalaman atau search dalam internet dulu. Risau jugak kalau tak menjadi membazir pulak nanti.

Ni la rupanya adunan yang telah diuli oleh BM... aku guna mix bread je. Kalau ikutkan memang banyak resepi2 roti dalam internet tapi kena aku nak tahu dulu cara penggunaan BM ni baru boleh buat.

Ni la rupa roti selepas dibakar...

First time cuba buat roti... kiranya menjadi la jugak tapi aku masih tak puas hati. Kena buat hingga betul2 menjadi dan puas hati lepas ni. Kalau boleh taknak guna bread mix, nak try guna bahan2 yang asas untuk membuat roti... lepas jadi baru boleh cuba pelbagai jenis roti yang lain.

Rupa rotiku lepas dipotong... dok sini roti cepat keras so kena la letakkan di dalam bread bin atau apa2 aje bekas yang tertutup supaya kelembutannya bertahan lama. Banyak lagi yang aku kena belajar untuk membuat roti ni... bestnya kalau dapat attend kelas kat sini yer... tengok lah kalau ada rezeki nanti.

No comments:

Post a Comment