31 October 2010

6 bulan di Adelaide... rutin harian


Pejam celik pejam celik dah genap 6 bulan kami di Adelaide, kejap je rasa masa berlalu. Banyak perkara dan pengalaman baru yang kami dapat di bumi Adelaide ni walaupun 6 bulan berada di sini.

Perkembangan aku di sini, biase2 aje... menjadi fulltime housewife yang sentiasa ada aje xtvt yang hendak dilakukan. Rutin harian aku setiap hari memasak, mengemas, membasuh (2 kali seminggu) dan yang paling best banyak masa melayan FB dan blog (itu pun kalau Yaya tak layan youtube dan games2nya). Masa aku banyak bersama Yaya... so kena la layan aje karenah Yaya yang comey ni... Setiap hari ada aje permintaan Yaya nak masak itu ini... maybe Yaya pun terasa bosan sebab itu la dia ajak aku make sesuatu. Yaya suka betul kalau bab2 buat kuih yang perlu menguli atau mengacau. Hepi dia kalau dapat buat... kalau boleh tiap2 hari Yaya nak suruh buat. Time rajin aku buat la apa2 yang Yaya nak.

Kadang2 terasa jugak bosan kalau tak buat apa2... itu yang aku selalu nak cuba masak itu ini dan kalau rajin aku suka mendeko rumah (deko biase2 je... kena tengok mood jugak, kalau mood ok rasa nak mengemas je...). Ada anak2 ni biase la kite mengemas kejap... lepas tu berselerak balik.

Kalau terasa nak ke library aku dan Yaya ke library... at least Yaya pun boleh belajar sesuatu di library. Kalau nak berjalan ke tempat lain sendiri dengan Yaya tak berapa berani lagi...

Dalam pukul 3.30 petang lepas hubby dan Aqil balik layan makan minum mereka. Lewat petang turn hubby pulak layan Aqil dan Yaya main di park atau main di belakang rumah je. Aku layan la internet atau buat apa yang patut.

Malam pulak sebelum Maghrib kami akan dinner, kadang2 makan makanan ringan je sebab hubby selalunya dah taknak makan nasi. Malam pukul 9/10 kami dah tido (kalau mata tak mengantuk aku layan FB, chat dengan kengkawan and adik-beradik di Malaysia). Sekarang malam rasa pendek je... cepat je rasa dah siang. So rutin asal kembali setiap hari. Itu la xtvt aku kat sini.

Kalau weekend lain la... pagi Sabtu biasenya kami ke GS (xtvt paling best kat sini, syoknyaaaaa... GS!!!, itu pun kalau dapat barang yang aku nak, elok dan murah). Weekend juga masa untuk kami pergi beli barang2 dapur sama ada di Coles, Afgan (halal butcher tempat beli ayam dan daging) atau Asian Groceries (tempat beli rempah ratus dan makanan dari Malaysia/Asian). Selain itu weekend juga time kami nak berjalan di tempat2 menarik di bumi Adelaide ni. Weekend juga la time kami nak jumpa kengkawan sama ada jemput mereka ke rumah, plan jumpa di park atau berkonvoi ke sesuatu destinasi menarik di sini atau kami akan ke rumah kawan2, kalau ada jemputan.

Rutin hubby pulak... hubby sentiasa busy dengan studynya dan setiap hari akan ke Uni. Petang dan malam masa hubby banyak dihabiskan untuk melayan Aqil dan Yaya. Walaupun busy hubby tetap ada masa melayan karenah kami terutamanya pada hujung minggu. Aku sentiasa mendoakan kejayaan hubby, semoga Tuhan permudahkan segala urusan hubby membuat PhDnya.

Rutin Aqil pulak setiap hari Aqil akan ke sekolah dari jam 8.15 hingga 3.30 petang (semenjak Aqil naik Van sekolah). Kalau sebelum ni pukul 8.30 pagi hubby akan hantar Aqil ke sekolah dan jam 3 petang hubby akan ambil Aqil sekiranya pulang awal dari Uni. Kalau tidak aku dan Yaya la yang akan pergi ambil Aqil di sekolah. Sekarang Aqil dah naik Van jadi aku dengan Yaya atau hubby akan tunggu depan rumah je la.

Biasenya balik dari sekolah ada aje cerite Aqil nak cerite pada kami. So dengar je la... lepas tu baru la Aqil makan sambil layan cite karton di TV atau main games. Dalam jam 5.30 atau 6.00 petang hubby akan layan Aqil dan Yaya main di belakang rumah. (bergantung pada cuaca, kalau sejuk layan main dalam rumah je la... macam2 mainan... main monopoly, scrabble, snooker, melukis/mewarna, games dan macam2 lagi). Aqil biase la suka main bola sepak... Yaya pulak main buai atau main pondok2/baby2/jual2 sorang2 dia. Ada timenya Yaya nak main bola sepak jugak dengan papa dan Aqil. Time ni la nak berebut nak suruh papa layan masing2. Malam lepas sembahyang dan mengaji Aqil akan baca buku yang teacher bagi di sekolah (buat makluman semua sejak sekolah sini Aqil tak pernah ada homework macam masa sekolah di Bangi dulu yang everyday bertimbun dengan homework). Sekolah sini relaks je... tetapi kadang2 aku dan hubby risau jugak sebab takut Aqil ketinggalan, terutamanya masa balik sekolah di Malaysia nanti. InsyaAllah semua ok. Lepas membaca Aqil tengok TV dan pukul 10 dah kena tido. Hujung minggu Aqil boleh la tido lewat.

Rutin Yaya pulak... Yaya ni memang jenis yang bangun pagi. Kadang2 dia yang bangun dulu dari kami. Pagi biasenya Yaya layan karton, video/DVD/youtube dan games. Selain itu kalau dia nak buat kuih/kek... kena la aku buat dan dia pun buat sama. Yaya sentiasa di depan mata aku... aku layan aje kehendak dia. Sama aje xtvt kami berdua ni... Kalau aku memasak dia layan xtvt2 dia mewarna, melukis, tengok karton, main mainan dan macam2 lagi. Yang penting kena ikut kehendak dia, kalau tidak menangis. Kalau hubby dan Aqil balik Yaya hepi la sebab ada orang nak layan dan main dengan dia. Malam pulak kalau Yaya tak tido siang... Maghrib Yaya dah tido.

Ini la serba ringkas rutin kehidupan aku dan famili semenjak datang ke sini. Pahit manis kami akan sentiasa bersama. Semoga Tuhan memberi kebahagiaan, kesihatan yang baik, permudahkan segala urusan dan jauhi kami dari kesusahan. Semoga kehidupan kami mendapat keredhaan dan keberkatan olehNya. Amin.

No comments:

Post a Comment