06 June 2011

Teringin nak makan pulut kuning la...

Rasa teringin nak makan pulut kuning la... malam tadi aku masak rendang ayam untuk makan dengan nasi. Lepas tu terpikir sedap jugak kalau rendang ni dimakan dengan pulut kuning. So hari ni pagi2 aku bangun dan terus rendam beras pulut. Lepas balik hantar Amalia di kindy aku terus kukus beras pulut ni. Aku cuba buat sikit je... dalam 2 cawan. Al-maklum la tak pernah buat pulut kuning... risau jugak tak menjadi nanti. So baik cuba buat sikit dulu.

Beras pulut sedang dikukus...

Ni la rupa rendang ayam yang aku masak malam tadi... sebelum ni kalau buat rendang aku tak guna perencah instant tapi kali ni aku guna rempah rendang ADABI je... boleh tahan jugak sedap rasanya.

Lebih kurang 1 jam masak lah pulut kuning aku... Alhamdulillah menjadi... sedapppppp...

Dah jadi baru boleh bagi orang makan... aku bagi sikit pada jiran terdekat aku Surah anaknya Zakuan satu kindy dengan Amalia. Dapat merasa sikit sorang pun jadi lah yer... next time Kak Zie buat banyak2. Boleh kite makan puas2. Sonang je buat pulut kuning ni...

Bahan2nya:
2 cawan pulut kuning
kunyit serbuk
santan pekat secukupnya
garam
2 keping asam keping

Cara membuatnya:
1. Basuhkan beras pulut, then rendamkan bersama kunyit dan asam keping selama 2 jam.
2. Kemudian toskan beras pulut, kukus selama 30 minit.
3. Masukkan pulut ke dalam bekas, kemudian masukkan santan yang telah diletak garam. Kacau sebati.
4. Kukus sekali lagi selama 20 minit. Siap...

Kat sini susah nak cari santan segar, so terpaksa la guna coconut cream ni... kalau guna santan segar mesti pulut kuning aku lagi lemak dan sedapkan... takpa la dok negara orang ni kena guna lah apa yang ada je.

Dua kali aku buat pulut kuning hari ni sebabnya yang pagi tadi habis dimakan oleh anak2 dan mamanya ni hehehe... takan nak tinggal sejemput je untuk hubby, dah la hubby pose hari ni, jadi kena la buat sekali lagi.



No comments:

Post a Comment