01 November 2008

Tak tidur malam...

Malam tadi Amalia tidur lepas maghrib sampai la pukul 12 malam. Pukul 12 lebih dia bangun main2, kejap2 nangis, kejap nak tidur buai kejap nak tidur bawah sampai la pukul 2.30 pagi macam tu. Lepas tu dia tidur sekejap tapi sentiasa sedar dan nangis, sempat bertanyakan papa mana? Pukul 4 bangun lagi main2. Mata aku dah tak boleh nak buka, tetapi terpaksa gagahkan juga untuk jaga dan main dengan Amalia. Hampir subuh baru Amalia tidur lena, aku pun baru boleh terlelap kejap. Aku cuti, bangun dan mandi. Dalam pukul 6.40 aku ke pasar untuk beli sarapan dan lauk untuk makan tengahari. Nak masak mesti dah tak boleh....Amalia tak nak duduk dan MIL tiada, pergi dengar taklimat Haji di Shah Alam. Pukul 7.30 Amalia bangun dan menangis2, aku nak dukung pun dia tak nak. Lepas aku pujuk lama, baru la dia nak dan bermain dengan Aqil.
Amalia masih tak selesa dan menangis je. Menyusu pun dia tak nak. Bila dia dok sebut sakit gigi...sakit gigi...baru aku perasan gigi taringnya nak tumbuh. Itu lah yang menyebabkan dia demam dan sakit. Dalam lebih kurang pukul 3 dia menangis je aku mengambil keputusan bawanya ke klinik. tapi siapa nak jaga Amalia masa aku memandu nanti...sebab bimbang kalau dia menangis dan nak duduk atas riba aku. nak ajak orang tolong tiada, sesiapa...mok pun tiada, mok ke Johor. Aku tekad pergi jugak ke Poliklinik UKM. Aqil dan Amalia duduk di depan...nasib baik Amalia tak nangis. Nasib baik orang tak ramai...ada seorang je Dr. Faridah. Masa jumpa Doktor Amalia macam biasa menangis masa Doktor nak cek dia. Lepas ambil ubat kami balik...Amalia menangis, aku siap ngantik (Lailahaillallah) lagi masa memandu untuk pujuk dia. Susahnya abang tiada...time abang tiada ni la pulak Amalia sakit gigi. Sampai rumah...terus suap dan sapu ubat pada Amalia. Baru lah Amalia boleh hisap susu dan tidur kejap. Aqil dulu tak pulak sakit macam ni masa nak tumbuh gigi. Lepas MIL dan Zu balik baru aku boleh mandi dan makan, nasi lemak yang beli pagi tadi pun aku tak sempat makan...dah basi dah masa aku nak makan.
Malam Amalia tidur awal...kami semua pun pukul 9 lebih dah tidur...letihhh...

No comments:

Post a Comment