09 May 2011

Dah lama nak buat...



Dal lama cadang nak buat lasagna... tetapi asyik tak jadi je sebab bahan tak cukup. Hari ni baru tercapai hajat nak membuatnya. First time buat ni layernya macam tak menjadi tapi rasa dah ada... Aqil dan Amalia cakap sedap la mama, siap tambah 2/3 kali. Lasagna ni sedap dimakan masa panas2 rupanya. Banyak resepi lasagna yang aku search di internet ada yang senang, ada yang perlukan macam2 bahan, ada yang macam rumit je... memang banyak sangat resepi dan cara yang berbeza2, akhirnya resepi yang mudah dan ringkas jadi pilihan. Sebelum buat rasa macam susah je nak buat lasagna ni... tapi rupa2nya senang je... Aku ikut resepi ni...

Bahan2:

Bahan sos putih:

2 sudu besar butter
2-3 sudu besar tepung gandum
1 ½ cawan fresh milk)
1-2 cubit serbuk oregano
4 sudu mozarella cheese (yang sudah diparut)

Bahan sos merah:

400 gm daging/ayam cincang
I tin mushroom (ditoskan air dan dihiris nipis)
2 labu bawang besar dipotong dadu
3 ulas bawang putih ditumbuk
2 sudu besar tomato puree
1 cawan sos tomato
2-3 sudu cili blend (ikut rasa)
3 sudu serbuk oregano
garam dan gula sesedap rasa.
air (ikut kepekatan)
minyak utk menumis

Lain-lain bahan:

Kepingan lasagna (lasagna sheet)
200 gm mozarella cheese
1 sudu teh serbuk lada hitam (black pepper)
1 sudu teh serbuk lada putih (white pepper)

Cara membuatnya:

Kepingan lasagna direbus satu persatu dalam air dicampurkan sedikit minyak masak (1 sudu besar) agar tak melekat...

Cara memasak sos putih

Cairkan butter dalam periuk kecil, masukkan tepung dan sentiasa kacau... api kena very slow dan masukkkan susu sedikit demi sedikit. Kacau berterusan agar tak berketul hingga menjadi satu larutan warna putih susu (creamy). Bila hampir mendidih, masukkan serbuk oregano dan taburkan cheese (tak payah letak pun takpa). Padamkan api dan ketepikan.

Cara memasak sos merah.

Tumis bawang besar dan bawang putih bersama cili mesin, bila dah agak garing dan naik bau masukkan daging cincang, tomato puree dan sos tomato, kacau hingga sebati. Masukkan garam, gula, serbuk lada hitam, serbuk lada putih dan cendawan serta serbuk oregano. .

Ambil mangkuk pyrex atau loyang. Susunkan lapisan kulit lasagna, susun selapis sehingga tak nampak ruang kosong, tuang satu setengah (1½) senduk sos merah ratakan ke seluruh kulit lasagna, titis-titiskan sos putih di atas sos merah tersebut, ulang dengan menyusun kulit lasagna di atas lapisan kedua, diikuti dengan menuang sos merah dan menitiskan sos putih hingga ke paras ¾ tinggi bekas pembakar. Lapisan atas sekali mestilah terdiri daripada sos merah, titisan sos putih dan cheese.

Panaskan oven terdahulu dengan suhu 180 darjah bakar selama 20-30 minit.

No comments:

Post a Comment