09 October 2008

Puasa ke 28 & 29

Pagi aku, suami dan Aqil pergi menziarah kubur arwah anak aku Muhammad Arfan Iman di Perkuburan Sg. Tangkas yang telah meninggal disebabkan oleh 'polysistic kidney'. Aku sempat bersamanya hanya 33 jam sahaja selepas bersalin, itu pun dengan bantuan mesin pernafasan. Sedih terasa kalau teringat semasa aku di HKL dan saat2 nyawa anak aku hendak diambil oleh Yang Maha Esa pada 16 Jun 2004. Hanya Tuhan je yang tahu bagimana perasaan aku dan suami pada masa itu. Nasib baik ada ma, abah dan Wak serta adik-beradik aku menemani aku dan suami. Takan aku lupa saat dan detik itu sampai bila2. kalau ke HKL perasaan yang sama akan aku alami. Suami aku cepat tersentuh kalau teringatkan saat2 itu sebab dia menyaksikan bagaimana para doktor merawat anak aku dengan menebuk situ...sini...kesiannnn...dia tengok keadaan anak aku masa tu, kerana selepas melahirkan anak aku doktor terus bawa lari ke ICU untuk memberi rawatan kecemasan (Ya Allah tabahkan... hati hamba Mu ini). Kami menghadiahkan surah Al-Fatihah dan surah Yassin kepada arwah dan diakhiri dengan siraman air ke pusara anak aku. Kalau anak aku masih hidup umurnya sekarang lebih kurang 4 tahun 3 bulan. tapi Tuhan lebih menyayanginya. Aku redha semoga roh anak aku dicucuri RAHMAT, Amin. Aqil siap bercakap dengan adik dia lagi, dia beritahu kami nak balik kampung esok...dan Aqil menghadiahkan surah Al-Fatihah kepada adiknya. Aqil masa tu umur 2 tahun, tapi dia ingat masa arwah meninggal tu...dan dia selalu bertanya pasal arwah. Terasa sedih la pulakkk...
Lepas menziarah kubur anak aku...balik singgah pasar jap. Lepas tu dok rumah je...mengemas.Suami aku ada kelas OUM pada petangnya. Selepas suami aku balik aku dan Aqil ke warta dan pasar ramadan. Tak ramai dah yang berniaga...ramai dah balik kampung. Amalia suami aku jaga.
Malam cek barang2 yang nak dibawa balik kampung dan letak kat ruang tamu siap2. Bangun sahur dan terus bersiap nak balik kampung...bestnya...anak2 aku pun bangun awal tak sabar2 nak balik kampung.
Puasa ke 29
Selepas subuh kami bertolak. Aqil dan Amalia siap nyanyi lagu ooo...ooo...balik kampung...happy anak2 aku. Dalam perjalanan ok je, jalan tak jam sebab ramai yang dah balik...singgah di Masjid Sg. Koyan untuk sembahyang dan bagi anak2 makan. Nasib baik Amalia tidor sepanjang perjalanan dan tak meragam. Meragam kejap je sebelum tidur...biasa la dia nak buai...nak buai...sampai Kelatan lega rasa dah selamat... sampai kampung suami aku hampir nak pukul 2. Kami rehat jap dan petang pergi ke pasar ramadan di cabang empat Tumpat...bestnya tengok makanan rasa semua nak beli...nampak sedap semuanya...tapi beli apa yang patutnya. Balik singgah rumah Kak Yah tukang jahit...pergi ambik baju raya...tapi satu pun tak siap lagi. Kak yah janji esok siap. Hari ni berbuka kat rumah mak sedara suami aku ni.
Lepas berbuka dan sembahyang Maghrib balik rumah aku di Pasir Tumbuh, tak sabar nak jumpa ma, abah dan adik-beradik aku...maklum lah setahun dah tak balik. Tengok rumah dah lain, dah renovate. Abah keje, ma pergi terawih...yang ada Bja dan Ila dan anak2 serta Eg's family. Aqil tak sabar2 nak jumpa Asraf, sepupu dia nak main bunga api. Aqil main bunga api dengan sepup dia, Amalia mula2 tak happy sebab bagi dia ni tempat baru...dulu dia kecik tak tahu apa lagi. Menangis jugak dia mula2...lama-kelamaan ok dan sibuk nak tengok orang main bunga api. Berbual dengan Bja sambil tunggu ma balik terawih. Letih rasa...kami tidur awal malam ni.

1 comment: