15 November 2010

Harap2 tumbuh elok dan dapat hasilnya...

Semenjak dok sini aku cuba tanam lengkuas, halia, kunyit, serai dan lada tapi semuanya tak hidup. Maybe sebab cuaca sini sejuk kot. Kalau dok Malaysia dulu apa aje yang aku tanam semuanya menjadi walaupun tanam dalam pasu je... macam serai dan daun pandan sampai tak habis nak makan, siap boleh syer dengan jiran tetangga lagi.

Dok sini memang susah nak dapat daun2 kayu macam tempat kite... kalau ada pun mahal dan tak elok je. Aku perasan di sini cuma ada daun kesom... daun2 lain tak pulak pernah aku nampak. Daun kunyit misalnya memang takde kot, nak buat rendang pun tak best sebab takde daun kunyit. Daun kesom ni satu2nya yang ada di Asian Groceries masa aku pergi , dah la kecut dan harganya pulak agak mahal. Tapi disebabkan nak guna terpaksa la jugak aku membelinya.

Halia dan adik-beradiknya seperti lengkuas dan kunyit memang senang nak beli di sini tetapi harganya makkkk... aiiiiiiiii... mahal betulllllllll... sekilo harganya $14-$18. Nak guna pun kena jimat cermat je... sayang sebab mahal sangat. Halia yang aku beli ni $3 kalau tempat kite banyak ni atau lebih baru RM1.oo je...

Serai pun susah nak hidup kat sini, aku cuba rendam serai yang dibeli supaya kuar akarnya. Kalau di Malaysia dulu cepat je kuar akarnya kalau direndam... lepas kuar akar terus ditanam dan hidup elok je... gemuk2 and montel2 je isinya. Tapi di sini berbulan aku rendam tak kuar2 pun akarnya... kecut ada la. Memang serai tak sesuai hidup di bumi Adelaide ni kot. Dok sini sampai ke atasnya aku guna masa masak... sayang sebab mahal, tak sure harganya tapi memang mahal la... kalau di Malaysia 10 sen je sebatang... sini kalau tak silap 50 sen sebatang. Banyak bezanya tu... sini pulak AUD, kalau convert RM1.50 sebatang... huhhhhhhhh... memang mahal.

Paling senang dan tak payah nak beli halia dan serai yang mahal tu.... aku selalu beli serai dan halia dalam bentuk paste ni... dalam tiub. Harganya $4.98... kalau ada je sale atau stok yang reduced aku memang beli lebih. Senang nak guna picit je untuk masuk dalam masakan... tapi still nak kena berjimat supaya lambat habis. Kadang2 lada merah dan bawang putih pun aku beli dalam bentuk paste macam ni... sebabnya lada dan bawang putih pun agak mahal di sini. Kalau lada benggala (capsicum) tu murah la pulak... ye la tempat dia la kata kan.

Masuk bab daun pandan pulak... daun pandan memang susah nak tanam di sini sebab susah nak dapat pokok pandan yang berakar. Kalau ada awal2 lagi aku dah tanam. Harga daun pandan memang mahal di sini... 5 helai $1.80. Kalau di Malaysia ambik depan rumah je... kalau beli pun serumpun baru RM1.00. Memang mahal, nak guna memang kena jimat... bayangkan sehelai daun pandan ni aku terpaksa belah 2 dan kemudian potong dua pulak... memang jimat betul. Dah la kalau nak beli cuma ada dijual di CM di City nun.... di Asian Groceries tak pernah nampak pulak. Aku pulak yang jenis suka buat kuih, nasi lemak dan bubur... masakan ni semua memerlukan daun pandan supaya rasanya lebih sedap. So nak taknak kena la beli dan jimat2 menggunakannya. Pernah aku cakap pada hubby lepas guna, basuh simpan dan kalau nak guna pakai yang tu balik... teruknya kan kalau betul2 buat macam ni?. Huhuuuu... habis sudah kisah daun pandan.

Last week Gina ada bagi semaian daun kesom pada aku, thanks Gina. Hari ni baru berkesempatan nak alihkan pokok ni. Harga pokok kesom ni $1. Harap2 pokok kesom ni hidup elok la. Tak susah2 nak beli dah lepas ni.

Pasu memang dah banyak belakang rumah... orang sebelum ni punya... siap ada tanah lagi. Itu pun dah banyak hubby buang sebab menyemak je... Save la sikit... tak payah nak beli pasu dan tanah lagi.

Yaya pun sibuk sama nak menanam... siap posing tu...


Akhirnya pokok kesom aku berjaya dialihkan. Bukan susah pun... Kalau la kat sini pokok kesom dan pokok2 lain dapat hidup elok dan hasilnya ok dah tentu aku boleh buat bisnes... tak habis2 nak buat bisnes yer aku ni... Harap2 spring ni pokok kesom aku ni dapat tumbuh elok la yer... siap berselawat tu masa tanam tadi (moga2 Tuhan izinkan pokok kesom dll hidup elok). Tak payah nak beli2 dah lepas ni.

Ada tak sesiapa yang pernah dok oversea tahu macam mana nak tanam pokok2 yang aku cite tadi supaya dapat hidup dalam cuaca macam di Adelaide ni. Yang paling penting dapat makan hasilnya. Kalau ada sesiapa tahu boleh la syer dengan aku cara2nya...

No comments:

Post a Comment