21 November 2010

First time make pizza sendiri...

Aqil teringin sangat nak makan kuih puteri ayu dan sibuk dok suruh aku membuatnya. Tapi masalahnya bahan dan acuannya takde. Semalam semasa jamuan raya di park ada la orang bawak kuih ni tapi tak tergerak pulak hati ni nak mengambilnya untuk bagi pada Aqil. Kesian Aqil sebab dah lama nak makan kuih ni. Kuih puteri ayu memang kuih feveret Aqil.... masa dok Bangi boleh dikatakan setiap hari kena beli di pasar untuk Aqil. Balik Malaysia nanti aku akan beli acuan2 kuih yang mana perlu untuk dibawa ke sini... senang kalau Aqil dan Yaya nak kuih apa2 aku boleh buat.

Bagi menggembirakan Aqil aku buat pizza sebagai penggantinya. Kuih puteri ayu tu nanti lain kali mama buat yer... Aqil?. Kiranya ni kali pertama aku betul2 nak make pizza sendiri. Banyak resepi aku search dalam internet... akhirnya aku jumpa resepi yang simple dan macam mudah je. Harap2 menjadi la pizza aku ni.

Doh untuk buat base pizza. Aku cuba buat sikit je... maklum la takut tak menjadi.

Canaikan doh di atas pizza pan... pizza pan ni tuan lama yang punya, senang la keje aku tak payah nak beli yang lain. Terima kasih kepada orang lama yang dok rumah kami ni dulu. Tak sure sapa punya sebab banyak tuan yang dok rumah ni selain daripada abang Din.

Taraaaaaaa... ni dia masterchefnya, tukang canai doh. Ramai pulak pembantu masa aku buat pizza ni. Bukan apa sebab nak cepat... ada jemputan makan di rumah member.

Pizza aku selepas diletak topping...

Yang ni junior masterchef... pembantu setia aku masa memasak. Dengar je aku nak buat kuih atau kek Yaya lah orang pertama paling hepi dan excited. Seperti mana yang semua maklum Yaya ni memang suka kalau bab2 membaking ni... kalau tiap2 hari pun takpa.

Yeyeeeeee... pizza Yaya dan Aqil dah siap... tak sabar nak makan ni...

First time make pizza sendiri, dapat la 5 bijik. Alhamdulillah akhirnya tercapai jugak aku nak membuat pizza untuk anak2. Bukan untuk kami je tapi siap boleh bagi kepada member2 terdekat untuk mencubanya. Harap2 semua suka... maklum la ni percubaan pertama aku membuat pizza, kalau tak sedap tu harap maap la yer... InsyaAllah lain kali kalau ada rezeki aku akan buat lagi... harap2 lebih sedap dan betul2 jadi. Resepinya akan dimasukkan kemudian.

No comments:

Post a Comment