05 November 2010

Aqil attend kelas swimming

Pada 26 Oktober hingga 5 November baru2 ni Aqil telah menghadiri kelas swimming di Burnside Pool. So kena la sedia peralatan untuk swimming. Kami sediakan benda2 wajib je seperti baju swimming, tuala dan sunscreen lotion untuk Aqil.

Surat dari sekolah... nak attend kelas swimming ni every student kena bayar AUD25.00 dan perlu membawa peralatan lain sendiri. Lebih kurang seminggu jugak kelas ni... aku ingatkan sehari je pada mulanya... mula la risau pikir itu ini.


Aqil siap praktis bagaimana nak bukak baju dan seluar swimmingnya... maklum la tak pernah salin baju sendiri (jarang2 sangat buat sendiri)... kalau di rumah mama atau papa yang tolong bukak dan salinkan baju. Masa di Bangi dulu pun kalau nak tukar baju sukan mama atau papa kena ke sekolah dan tolong tukarkan baju Aqil. Takpa masa tu Aqil kecik lagi... lepas ni Aqil kena belajar bukak dan salin baju sendiri tau, Aqil dah besarrr... kena pandai berdikari, dah tak boleh manja2 yer. Kata nak jadi pemain bola sepak... pemain bola kena pandai urus diri sendiri dan tokleh manja2 lagi...

Aqil hepi dan excited nak ke kelas swimming. Banyak pesanan dari mama dan papa... pesan itu pesan ini. Sebenarnya mama risau... macam2 pikir boleh ke Aqil nak salin baju sendiri? macam mana nak letak baju basah dalam plastik? tuala tu jangan bagi meleret atas lantai? baju tu jangan letak merata... kotor nanti? kalau sejuk nanti macam mana? nak berenang tu dengar arahan cikgu, jangan main2 dalam kolam nanti lemas? dan macam2 pesanan lagi...... sehingga la sebelum Aqil ke sekolah pagi 26 Oktober tu... dok rumah pun tak senang duduk sebab dok bayangkan macam mana Aqil di kelas swimmingnya. Pandai ke Aqil urus dirinya?. Sejuk ke anak mama nanti? dan macam2 lagi...

Tapi Alhamdulillah semuanya ok... cuma ada hari yang cuaca agak sejuk, Aqil tak tahan sejuk. Ada satu hari tu Aqil excuse dari kelas swimming sebab hujan dan sejuk... so Aqil kena masuk kelas sebelah. Kesian jugak kalau cuaca2 sejuk pun nak kena swimming, anak mat salleh takpa la... mereka dah kalis sejuk. Aku perhatikan ada hari2 yang Aqil tak hepi dan tak sabar2 supaya kelas swimming habis, bukannya apa Aqil tak tahan lepas keluar dari kolam tu katanya... sejuk sangat dan dia cepat2 nak pergi salin baju. Akhirnya pada 5 November berakhir la kelas swimming Aqil dan Aqil dapat sijil swimmingnya (simple je sijil ni...?). Aqil hepi sebab semua skill yang ditetapkan Aqil berjaya lakukan. Congrat anak mama. Lepas ni nak swimming lagi tak? mesti dah taknak kot sebab Aqil tak tahan sejuk.

No comments:

Post a Comment