16 November 2010

Aidiladha di Adelaide

Hari ni umat Islam di bumi Adelaide telah meraikan hari raya korban termasuk la kami sekeluarga. Raya kali ini aku tak buat persiapan apa2 pun sebab Aqil nak ke sekolah dan hubby pulak akan ke Uni. Hubby kata raya haji bukan macam raya Aidilfitri, orang sini tak meraikan sangat. So aku pun takde la nak masak apa2 yang istimewa. Aku cuma masak spagghetti dan gulai ayam je... itu pun untuk Aqil bawa bekal ke sekolah. Memang tak terasa raya langsung...


Juadah simple di pagi raya... huhuuu

Puding jagung...

Bangun pagi2 aku terus pasang radio era.... nak dengar takbir raya. Rasa sedih dan sayu je dengar takbir dan mula la dok imagine suasana raya di kampung halaman. Di Malaysia raya esok, tapi yang pasti hari ni mesti dah terasa kemeriahannya terutama dapat berkumpul adik-beradik dan dapat bersama ma aku yang tersayang. Hanya telefon la menghubungkan kami. Kejap2 aku rasa nak call mereka... nak tahu apa mereka sedang buat dan apa persiapan mereka untuk menyambut Hari Raya Haji kali ni.



Aku dan Yaya just dok rumah je seharian macam hari2 biase... Aqil ke sekolah. Aqil cakap kalau dok rumah pun bukan boleh tengok orang sembelih lembu macam raya haji sebelum2 ni. Hubby ke masjid untuk sembahyang raya tapi sampai2 je orang dah siap sembahnyag, rupa2nya sembahyang raya awal kali ni, tak macam sembahyang raya Aidilfitri hari tu. Aku dengan aktiviti2 biase lah layan FB, update blog and tengok movie.


Syura and famili je tetamu kami... sory ye coz makanan yang ada tak seberapa. Takpa Syura tahun depan kite pakat and plan sesuatu yer supaya ada mood raya tau...

Aqil dan Yaya hepi dapat main dengan kawan2... Ika & Zakuan. Main masak2...



Petang kami ke CCC untuk daftar sekolah Yaya... tengok2 cancel la pulak. Terus balik rumah, kemudian Syura & famili datang beraya di rumah. Malam kami terima jemputan beraya di rumah Roslina Koi... dalam pukul 8 kami ke sana. Tak ramai tetamu, dalam 5/6 famili je... kami dijamu nasi himpit dan rendang ayam. Alhamdulillah terasa la jugak suasana raya.

Raya kali ni memang tak best langsung... insyaAllah tahun2 hadapan aku and the geng akan merancang buat sesuatu bagi merasai dan mewujudkan suasana raya. Kami kena creat sendiri suasana tu baru la ada rasa macam raya... ini tidak... Apa2 pun Hari Raya Aidiladha sudah berlalu... yang pasti pikiran dan hati tetap berada di kampung halaman.

No comments:

Post a Comment