01 September 2010

Suasana Hari Raya

Kalau berada di Malaysia pasti suasana nak raya sudah terasa. Di corong2 radio dan shopping complex mesti sudah berkumandang lagu2 raya. Bestnya kalau ingatkan suasana tersebut. Masing2 sibuk shopping baju raya, kuih raya, kasut raya, perabut raya dan keperluan2 lain. Begitu jugak dengan aku, kalau tahun2 sebelum ni pasti aku dah sibuk menempah baju (awal2 lagi), menempah biskut/kek raya, membeli baju raya anak2 di Sogo (aku la salah seorang yang sibuk dok shopping kat Sogo tu) beli itu ini dan macam2 lagi. Huhuuuuuuu... bestnya. Tahun ni kami terpaksa beraya di bumi Adelaide ini.

Kalau kat sini tak terasa apa2 lagi... pasang lagu raya pun tak terasa suasana nak raya. Mungkin belum lagi kot. Aqil dah sibuk suruh buat ketupat dan macam2. Tapi tak pasti ada atau tidak daun palas di sini. Kalau ada pun ketupat nasi je la... InsyaAllah kalau ada daun palas aku boleh cuba buat. Persiapan raya kat sini takde pun... sama ada baju Melayu/kurung, kuih atau sebagainya Tapi bagi mengembirakan hati dan anak2 kami akan beli baju baru untuk Aqil dan Yaya. Selain itu aku bercadang nak membuat biskut, kek, rendang dan macam2 lagi bagi menimbulkan suasana raya.

Aqil dan Yaya dok tengok gambar2 raya tahun2 sebelum ni... "rindunya nak balik kampung" "tahun ni Aqil tak dapat banyak duit raya la" dan macam2 lagi. Kesian la pulak. Raya pertama Aqil bersekolah tapi kami akan mintak cuti dengan teaher Aqil.

Ramai jugak orang2 Malaysia yang balik tambah2 yang bujang. Takpa la mereka tak perlu pikirkan pasal kos. Kalau kami nak balik 4 beranak dah berapa tambang.nya.. so kena la beraya kat sini je. Ada jugak yang balik collect data dan dapat terus beraya kat tanah air. Takpa la bila lagi nak try beraya di perantauan (nak sedapkan hati huhuuuuuu...). Macam mana la agaknya beraya kat sini ye? just wait & see.

Semoga kami hepi beraya kat sini. Maaaaaaaaaaaaaa... nak balikkkkkkkkkkkk...

No comments:

Post a Comment