29 February 2012

First time buat kek Barbie

Amalia teringin sangat hendak kek Barbie untuk besdaynya kali ini. Sempena besday Amalia, Zie cuba jugak membuat kek Barbie untuknya. Rasa macam tak yakin nak buat kek ni, tetapi demi Amalia, Zie cuba jugak... Alhamdulillah akhirnya berjaya, walaupun tak secantik mana, yang penting ada dan Amalia hepi.

Zie buat kek perasa vanila. Resepinya mudah aje...

Bahan2nya:

150 g mentega
185 g tepung naik sendiri
130 g gula kastor
1/2 sudu teh soda bikarbonat
3 biji telur
1 sudu teh vanilla

Cara-cara membuatnya:

1. Pukul butter dan gula hingga kembang.
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan esen vanilla.
3. Masukkan tepung yang dicampur dengan soda bikarbonat. Adun sebati
4. Masukkan adunan ke dalam loyang.
5. Bakar selama 45 minit dengan suhu 180 C.


Paling Zie risau nak buat buttercream... maklum lah tak pernah buat. Pada mulanya Zie tak yakin nak buat sebab di sini takde jual creamwell. Dah puas Zie intai di kedai2, termasuk kedai jual barang2 bakery... memang takde dijual di sini. Yang ada cuma ready made cream. Nak beli tak sure apa ingredientnya. Nak tak nak terpaksa cuba resepi lain yang tak perlukan creamwell. Zie siap telefon adik dan sepupu di Malaysia yang masing2 pakar membuat kek icing dan deco2 kek ni. Mereka bagi resepi membuat icing tanpa menggunakan creamwell. Resepinya mudah aje dan hendak membuatnya pun senang.

Bahan2 buttercream:

Bahan A:
250g butter
200g icing sugar

Bahan B:
2 sudu besar susu cair
1 sudu teh esen vanilla

putar A hingga sebati then masukkan B. Putar sampai kembang. Siap...

Patung barbie ni Zie bawa dari Malaysia... kat sini tak pasti ada jual atau tidak, tak pernah nampak. Kalau patung Barbie Amalia banyak la... boleh jugak guna yang tu, tapi kena basuh bersih2 dulu dan dibalut sebelum dimasukkan ditengah2 kek. Satu keje la pulak yer...

Bab nak mendeco2 ni pun satu hal... memang tak pernah buat. So cuba buat yang mana terlintas dipikiran je... ini la rupanya sebelum siap.

Hampir siap...

Taraaaaaa... ini la hasilnya, Barbie Doll cake hasil pertama Zie. Rasanya lepas ni makin convident nak buat... tunggukan kelahiran Barbie Doll Cake yang ke2 pulak.

1 comment: