12 November 2011

Majlis sambutan Aidiladha

Setelah seminggu Aidiladha berlalu kami di sini masih meraikannya. Kali ini sambutan Aidiladha oleh MyPSA(SA) diadakan di Bonython Park jugak, sama dengan majlis Aidilfitri hari tu. Sebanyak 25 ekor kambing telah dikorbankan. Majlis korbanya diadakan hari pada hari Khamis. Setiap famili mendapat 2kg daging korban tersebut.

Untuk majlis kali ni makanan utamanya ialah gulai kambing dan BBQ kambing. Memang banyak betul Zie tengok... selain dari itu ada jugak BBQ ayam. Ok jugak boleh la sapa2 yang tak makan kambing macam Zie ni makan. Dan bagi meneruskan tradisi warga MyPSA(SA), semua hadirin dialu2kan untuk turut berkongsi dan membawa juadah ringkas raya berkonsepkan 'potluck' iaitu nasi, roti dan dessert. Zie bawa roti dan air je untuk majlis ini.

Ini la rupanya lamb yang sedang dibakar... nampak sungguh menyelerakan tapi entah kenapa Zie tak rasa nak makan pun. Zie tengok orang lain bukan main beria makan dan ada yang sanggup tunggu dekat dengan tempat BBQ ni takut lamb yang dimasak kehabisan. Sebabnya sekali masak terus licin, sapa lambat kena tunggu yang lain pulak. Dia orang cakap lamb kat sini tak berbau macam daging di Malaysia sebab ianya masih fresh lagi. Tapi bagi Zie memang sama je, tak boleh nak makan. Zie ada cuba makan secubit, tapi memang tak boleh makan... rasa kembang pipi je. Bagi mereka yang suka makan lamb memang untung la... sebab memang banyak betul lamb yang disediakan hari ni.

Tengok ni masing2 khusyuk dok makan lamb... hubby pun sama, tapi hubby makan sekeping je sebab risau darah tingginya datang balik. 2kg lamb kat rumah tu pun tak tahu nak masak apa... entah2 berapa lama baru nak habiskan, sebab hubby je yang makan... itu pun makan sikit2 je. Lagi satu Zie tak pernah masak lamb... entah nak masak apa nanti. Paling senang grill je la kot.

Selain itu, majlis ini jugak mengadakan sesi memperkenalkan sesiapa yang baru sampai dan sesiapa yang akan balik. Ramai jugak muka2 baru hari ni... ada tu yang Zie tak pernah nampak, ye lah nama pun dah orang baru. Takpa lepas ni boleh lah kite semua saling berkenalan. Yang nak balik pun rasanya ada 2 atau 3 famili. Bestnya perjuangan mereka hampir selesai...

Macam biase acara penutup ialah sesi fotografi... rasanya kali ni ramai jugak yang tak datang, tapi majlis tetap meriah. Sekali-sekala berjumpa macam2 topik dibualkan. Cuaca agak panas bila hari semakin petang. Selepas sesi fotografi ni ramai yang beransur pulang, termasuk lah kami. Terima kasih kepada pihak penganjur... dan terima kasih bagi kami daging korban.

No comments:

Post a Comment