22 July 2010

First time ke klinik di Adelaide

Semalam kami ke Tudor Medical Centre sebab Yaya sakit perut. Sehari sebelum tu Yaya menangis je sebab perutnya sakit. Dari malam lagi Yaya cakap perutnya sakit. Risau aku dibuatnya... aku memang panik dan takut sangat kalau anak2 tak sihat. Yaya tak aktif macam biase dan asyik nak tido dan suruh aku urut perut dia je. Pagi tadi Yaya dan uu...uukk... (berak soryyyy... ye kalau menggelikan sesapa yang membaca blog ini) dan najisnya bau busuk sangat. Aku telefon ma aku dan beritahu keadaan Yaya. Ma cakap kalau najis busuk dan cair maknanya Yaya sakit perut sebab cacing. Aku dah agak dah sebab sebelum2 ni Yaya tak pernah macam ni.

Yang paling aku panik pada malamnya aku tengok pampers Yaya tak basah, maknanya seharian Yaya tak kencing. Aku risau takut jadi macam Aqil masa kecik dulu yang kena hernia atau angin pasang. Kalau orang Kelantan cakap uluran (konek baby jadi bengkak). Aku tiba2 jadi pucat dan panik sangat2. Aku cek Yaya punya anu, tak bengkak. Tanya Yaya sakit mana, dia tunjuk perut. Aku cakap pada hubby risau la tengok Yaya. Yaya tido dan lepas tu dia terjaga dan menangis . Yaya nak berak rupanya. Aku lega sangat lepas Yaya berak dan kencing baru la Yaya nampak ok dan mula aktif. Alhamdulillah sebab Yaya dah kencing. Hilang sikit panik aku. Malam masa tido Yaya banyak kali jugak sedar sebab masih sakit perut. Aku dan hubby bergilir2 jaga Yaya sampai ke pagi.

Bangun pagi Yaya berak sekali lagi... perut Yaya sakit sikit2 je. Hubby pergi buat appoinment di klinik. Kat sini masalahnya kalau nak jumpa Dr. kena buat appoinment dulu. Ubat pulak kena beli di farmasi. Aku cakap pada hubby kalau kes serius macam mana? Hubby cakap kalau serius kena ke Hospital Adelaide di city nunnn... masalah jugak kalau macam ni. Aku doa sangat2 supaya takde la masalah serius kepada aku dan keluarga sebab macam banyak prosedur je nak jumpa Dr. kat sini.

Yaya makin aktif dan dah tak sakit perut tapi kami tetap pergi jugak ke klinik. Dr. tu cakap maybe Yaya ada makan makanan baru yang tak sesuai dengan perutnya. Lepas ni kami kena pastikan Yaya tak makan makanan yang dia tak biase makan. Seingat aku Yaya makan strawberry petang sebelum dia sakit perut tu... maybe sebab buah yang hubby beli hari tu masam kot. Entah lah yang penting agar Yaya dah sembuh dan aktif macam biase. Alhamdulillah...



Papa tengah isi borang

Nampak pucat muka Yaya... dah la kurus sekarang, sakit perut pulak, kesian anak mama. Mama doakan anak mama ni sihat sokmo

Aqil tak sihat selsema dan batuk2... hari ni tak ke sekolah

Semoga anak mama sentiasa sihat dan ceria

Sabar menunggu...

Sementara menunggu Aqil dan Yaya membaca. Banyak story book kat sini

Doktor Eva tengah cek suhu badan Yaya

First time Yaya tak menangis masa doktor cek. Kalau kat Bangi dulu asyik nangis je. Anak mama dah cerdik. Lagi satu doktor ni baik dan caranya yang pandai ambik hati Yaya.

Ok dah nak balik. Alhamdulillah Yaya dah sihat

No comments:

Post a Comment