30 July 2009

Teringat masa abah sihat



Abah aku berumur 63 tahun, seorang yang garang tetapi abah peramah, baik hati dan suka buat lawak. Kalau tengok keadaan abah sekarang memang jauh beza. Aku sedih sangat tengok keadaan abah sekarang. Kalau dulu, masa aku call abah mesti abah cepat2 jawab dengan semangat dan gembira " assalammualaikum kak... ada apa ni telefon?" tetapi kalau sekarang dengan suara yang tak bermaya, perlahan dan dan kadang2 suara tak jelas yang menyambut panggilan aku. Sedih sangat!!!.

Abah aku ni suka pelihara burung dan ayam. Aktiviti ini abah suka sejak zaman abah jadi askar lagi hingga la sekarang. abah suka pergi memikat ayam dan burung, masa sihat abah sibuk dengan memberi makanan burung2 dan ayam2 ternakannya. Abah sanggup berhabis kerana hobinya ini. Abah jugak telah memenangi banyak pertandingan. Kalau tengok rumah aku dulu penuh dengan sangkar2 burung tetapi sekarang burung yang ada pun, ada yang dah mati kerana kelaparan, ayam tiada yang menjaganya siap kena curi lagi dan ada setengahnya abah dah bagi pada orang. Selain abah tiada yang berminat. sebenarnya kami tak suka abah pelihara ayam dan burung tetapi nak buat macam mana itu la hobi abah.

Zaman askar dulu abah adalah anggota MP (militry police). Abah pencen masa berpangkat sarjan. Abah garang kalau aku ingat masa muda2 dulu. Kami adik-beradik pun takut dengan abah. Nak apa2 mesti melalui ma. Ma banyak bersabar dengan abah. Aku respek ma. Rindu pulak aku pada saat itu.

Sekarang abah terlantar aje di atas tilam... tak boleh bangun, malah duduk pun. Abah terpaksa pakai pampers dah sekarang. Sentiasa berulang-alik ke hospital dan berubat kampung. Ya Allah sedihnya... semoga Allah tabahkan hati abah dan kami semua. Kami akan cuba sedaya upaya untuk memberi sokongan dan mengubati penyakit abah.

Masa aku pregnant abah la orang yang paling sibuk menyediakan makanan yang aku idamkan seperti burung merpati putih goreng, nasi ayam kukus (beli di tempat kerja abah di Kota Bharu), air kelapa dan banyak lagi. Abah akan cuba memenuhi permintaan anak2nya. Satu lagi yang aku tak akan lupakan abah selalu menghantar kami ke sekolah dan mengambil kami di sekolah. Abah tak benarkan kami menaiki bas atau lain2 kenderaan. Abah sanggup bersusah-payah. Teringat lagi aku pada masa tuuu... terima kasih abah.

Kalau masa aku takut apa2 seperti katak, tikus atau apa2 aje... orang pertama yang aku akan panggil ialah abah. Baru2 ni pun masa balik kampung adik ipar aku menjerit dan melompat ke atas kerusi sebab takut katak... aku pun sama2 spontan menjerit dan lompat naik ke atas kerusi, padahal aku tak tahu pun katak atau apa masa tu. Tiba2 aku menjerit panggil abah... abah... sedangkan abah terlantar sakit di ruang tamu. Sekali ingat nak tergelak tetapi kalau ingat balik sedih pun ada sebab abah dah tak terdaya nak menolong aku. Wak yang datang membuang katak tersebut.

Satu lagi zaman ma dan abah berniaga... best je kalau ingat balik zaman tu, aku adik-beradik kecik2 lagi. Masa aku dah berumah tangga ni pun abah dan ma sempat berniaga. Aku ku kenang saat indah itu.

Abah suka buat lawak... ingat lagi di HUSM abah sempat buat lawak dengan pesakit yang ada ketumbuhan dalam otak. Pesakit itu terpaksa dicukur kepala hingga botak, ditanda dan di letak alat (alat tu bulat macam kancing baju). Doktor letak sebagai tanda untuk pembedahan. Pesakit tu baru lepas SPM, budak tu kata malu la pakcik kepala macam ni. Abah jawab " malu apanya susah nak cari kepala orang lain mana yang ada macam ni, kecuali orang yang bermain gusti". Kami semua tergelak masa tu. Banyak lagi lawak2 abah... rindunyaaa... uuhuuu!!!. salah satu masa lalu kubur abah kata kenapa nak takut sebab kat kubur ramai orang.

Abah seorang yang suka budak2, abah sangat rapat dengan cucu2nya. cucu yang paling rapat ialah Risya dan Syira sebab dia orang dok dekat. abah sayang cucu2nya lebih dari sayang anak2nya. ma cakap masa kami kecik2 dulu abah la orang yang pertama akan mengambil tindakan kalau anak2nya nangis seperti jaga malam dan membuat susu. sekarang aku tengok pada cucu2nya pun abah buat perkara yang sama, kalau cucu2nya menangis abah akan cepat2 bagi respon dan suruh kami buat itu ini dengan cepat. lagi satu abah tak suka dengar budak2 menangis.

Abah seorang yang tegas dan garang kalau tak kena caranya. Ingat dulu2 kami selalu jugak kena marah. kalau anak2 lelaki selalu kena pukul (masa dah besar2 la). takpa untuk kebaikan kami jugak.

walau macam mana pun kami sayang abah dan kami sentiasa mendoakan abah cepat sembuh. banyak kenangan kami bersama abah dan semuanya kenangan indah dan kami tidak akan lupakan. KAMI SAYANG ABAH. Al-fatihah.

29 July 2009

Layan anak-anak

Malam tadi bawa Aqil dan Yaya makan di McD BBB, happy dia orang dapat keluar. Yaya menangis sebelum Maghrib lagi nak pergi jalan2 dia cakap. Jadi terpaksa la bawa dia orang walaupun aku rasa penat dan sengugut (sikit2 je).

28 July 2009

Balik kampung... tengok abah.

Jumaat lepas aku balik kampung tengok keadaan abah. Kesian betul aku tengok abah makin kurus dan sekarang dah tak boleh bangun. Duduk pun tak boleh. Ya Allah besar betul dugaan yang terpaksa abah hadapi. Kami adik-beradik bergilir2 menjaga abah. Abah hendak orang urutnya setiap masa. Masalah abah sekarang dia selalu tak boleh bernafas.
Pada hari Ahad abah nak balik kampung, abah kata dia nak mati di kampung. Sedih aku tengok keadaan abah. Di kampung keadaan abah makin teruk selepas pulang dari klinik. Nafas abah tersekat dan dah nampak macam nazak, kami semua kesian tengok keadaan abah. Aku tak sanggup nak tengok abah masa tu. Kami semua pakat membaca surah yassin dan mengajar abah mengucap. Abah pun baca sama, abah memang dah hafal yassin. Aku sedih betul tengok abah baca yassin dalam keadaan dia sakit macam tu. Tuhan aje yang tahu kami semua menangis tengok abah. Aku membaca yassin sambil menggosok abah. Abah membaca yassin sehingga habis. Lepas habis baca yassin keadaan abah ok, abah boleh tido. Petang keadaan abah ok dan boleh berbual dengan kami. Aku dan EG bercadang balik KL lepas Asar tetapi memandangkan keadaan abah macam tu kami bercadang bertolak lewat malam.
Lewat malam kami bertolak ke KL. Aku salam dan mencium dahi abah, aku beritahu abah aku akan balik pulak nanti. Aku terpaksa balik Bangi sebab Aqil dan Yaya aku tak bawa balik kali ni. Abah cakap Insya Allah. Kalau ikutkan aku tak sampai hati nak tinggalkan abah dalam keadaan macam tu tapi terpaksa. Di kampung ramai adik-beradik abah yang boleh tolong bergilir2 menjaga abah. Dalam perjalanan yang tidak sampai setengah jam aku terima sms dari Ila yang menyatakan abah nak ke hospital sebab tak boleh bernafas. Kami membuat keputusan tunggu dulu di sebuah kedai kopi untuk mengetahui keadaan abah macam mana. Selepas mendapat tahu keadaan abah macam biase aje... kami bertolak ke KL. Abah dimasukkan ke wad di hospital Pasir Puteh.
Dalam perjalanan aku rasa takut sebab kereta tak banyak. Kami pulak semuanya dalam keletihan. EG berhenti 2 kali untuk tidur dulu sebelum meneruskan perjalanan. Kami sampai Shah Alam pada pukul 11 pagi. Aku drive sendiri pulang ke Bangi. Aku EL hari ini.
Semoga abah tabah menghadapi dugaan Allah dan semoga abah cepat sembuh. Amin.

22 July 2009

20 July 2009

Tahniah buat abang kerana telah berjaya untuk langkah pertama 'Selamat Belajar dan Semoga Berjaya'.

Tahniahhhhhhhhh!!!...

Aktiviti hujung minggu

Sabtu - Pagi aku membasuh dan mencuci kereta. Aqil dan Yaya tolong sama. Lepas itu aku bawa Aqil dan Yaya breakfast di kopitium. Lepas itu kami ke Alamanda. Happy Aqil dan Yaya dapat jalan2 dan makan2, sampai tak nak balik. Hampir pukul 2 baru kami balik. Sampai rumah Yaya menangis tak nak masuk, nak pergi Alamanda... nak pergi Alamanda... dia cakap. Tak puas lagi dia berjalan. Lepas aku pujuk baru la dia ok dan terus tidur.


Ahad - kami ke pasar. Petang aku dan Aqil ke Warta dan Billion.

16 July 2009

Semoga abah selamat dan cepat sembuh

Abah mengalami sesak nafas sejak kebelakangan ini. Semalam tebuk untuk keluarkan air di paru2 dan hari ini di perut pulak. Aku berdoa agar abah selamat dan sembuh. Paling penting dapat bernafas dengan selesa. Kesian abah, hanya berdoa dan beri sokongan yang aku mampu lakukan. Aku kena cari masa yang sesuai untuk balik ke kampung.

13 July 2009

Mula keje...

Hari ni aku mula bekerja setelah seminggu bercuti. Cuti balik kampung tengok abah 2 hari je tetapi selepas balik dari kampung aku dan anak2 tak sihat, terpaksa la MC. Betapa susahnya aku rasa masa kita tak sihat dan suami pulak tiada disisi. Mana nak layan diri yang tengah sakit dan nak layan anak2 yang memerlukan perhatian kite masa diorang tengah sakit. Susahnya... Tuhan aje yang tahu. Nak ke klinik kena gagahkan diri bawa anak2. Dah la tiga hari berturut2 ke klinik. Dugaan betul... tetapi Alhamdulillah semua dah kembali sihat.
Untuk Abah aku doakan abah tabah menghadapi dugaan daripada Allah dan diharapkan abah bersabar dan kuatkan semangat untuk melawan penyakit kanser usus itu. Semoga abah cepat sembuh.
Untuk abang di Adelaide semoga abang sihat dan menjaga kesihatan dengan baik. Susah nanti kalau sakit seorang diri kat sana.

02 July 2009

Persijilan 5S


Akhirnya MOF berjaya mendapat Persijilan 5S tetapi majlis resmi belum dibuat lagi. MOF mendapat markah 81 lebih. Di atas usaha semua pihak MOF berjaya mendapatkan Persijilan ini. Legaaaa... tetapi kena mantain dan sentiasa amal (5S ke lima) la, jangan hangat2 tahi ayam je.